Unity - delegaty i zdarzenia (C#)

Wstęp.

Jakiś czas temu zainteresowałem się tworzeniem gier w Unity. Środowisko to ma tę olbrzymią zaletę, że bariera wejściowa jest dosyć niska i praktycznie z podstawową znajomością programowania można już coś ciekawego stworzyć. Dodatkowym plusem jest to, że skrypty tworzone na potrzeby aplikacji mogą być tworzone w znanym mi C#. W trakcie mojej przygody z gameDevem udało mi się napisać kilka, myślę, że przydatnych minitutoriali mających na celu wprowadzenie innych, bardziej początkujących ode mnie w pewne tematy programistyczne. W ten sposób zrodziło się kilka krótszych i dłuższych postów na blogu AliasingGames: AliasingGames devBlog. Mam nadzieję, że ktoś znajdzie na naszym blogu jakieś ciekawe i przydatne informacje.

Treść właściwa.

Do rzeczy. Jakiś czas temu przygotowałem dosyć szerokie opracowanie pewnego bardzo przydatnego i często stosowanego rozwiązania w środowisku .NETowym. Mowa tutaj o tytułowych delegatach oraz zdarzeniach, które z pewnością są dobrze znane tym, którzy mieli okazję tworzyć chociażby aplikacje WinForms. Opracowanie zawiera kilka teoretycznych wstępniaków oraz przykłady wykorzystania ich w trakcie tworzenia aplikacji w Unity. Samemu zdarza mi się do nich wracać więc postanowiłem, że umieszczę je również tutaj, na mojej biednej stronie.

Aby nie przedłużać, poniżej wklejam linki do konkretnych postów na blogu:

  • Delegates #1 - krótki wstęp czym są i jak używać delegatów,
  • Delegates #2 - zdarzenia oraz delegaty, garść teorii,
  • Delegates #3 - uzupełnienie poprzednich dwóch postów o obiekty Func<> oraz Action<>, przytoczenie obiektu UnityAction,
  • Delegates #4 - zwieńczenie serii w postaci prostej gierki do stworzenia której użyto wiedzy z poprzednich postów.
Całość jest niestety po angielsku ale czytanie tego nie powinno sprawić nikomu większych trudności bo sam wybitnym angielskim nie dysponuję. Warto szczególnie zajrzeć w post ostatni w którym udostępniono cały kod oraz wyjaśniono gdzie i po co użyto delegatów lub zdarzeń.

Jako dowód tego, że wszystko działa i jak najbardziej ma ręce i nogi wklejam poniżej link do krótkiego filmu prezentującego fascynujący gameplay wspomnianej wcześniej gierki:

Unity umożliwia zbudowanie gry również do wersji przeglądarkowej także umieszczam tutaj dodatkowo link do samej gry, którą można przetestować osobiście: LINK. Gra wymaga zainstalowania Unity Playera oraz bardzo nie lubi się z przeglądarką Google Chrome dlatego aby ją uruchomić dobrze jest użyć np. Firefoxa.

Jeszcze w ramach reklamy. Polecam przejrzeć całą zawartość naszego bloga oraz rzucić okiem na nasze gry, których niebawem powinno być nieco więcej: AliasingGames.com.